Sångkurs kanske?

När vi väntade Julia upplevde jag att det var så viktigt att deltaga i dessa förberedande kurser och även föräldrargrupper. MVCtanterna var noga med att se att både blivande mamman och pappan mådde bra mentalt inför vad som komma skall. Under MVCbesöken där vi gick talade det ständigt om graviditetstiden, hur man mått och även om tiden man har framför sig fram till förlossningen. Själva förlossningen togs upp på föreälsningar vi gick på och även om den ena förlossningen inte är den andra sig lik så var det viktigt att man så gott det gick kunde förstå vad det skulle innebära att genomgå detta maratonlopp.

Men sen då?

Sen stod man där med en underbar liten parvel på armen, mjölkfyllda bröst, blöjor i högar, bajspyjamaser, magont, salvor ja you name it. Vart tog dom kurserna vägen? Vart tog kursen vägen där man får veta hur man ska göra när lillan får ont i magen? Kursen där man får veta att det faktiskt är helt normalt och okej om barnets bajs blir grönt istället för senapsgult emellanåt? Hur klipper man naglarna på de små? Hur ofta bör de bada? Använder bebisar shampoo? När vet man om de verkligen har ätit klart då man ammar? Hur klär man de små i höst/vinter när man är ute och går med barnvagnen? Ja frågorna var en gång i tiden många och vi har nu lyckats få svar på det mesta men visst har vi saknat information kring sådant. Eller är det bara i vårt område i Göteborg som det finns en avsaknad av detta? Hade det funnits lika många kurser om hur man gör efter graviditeten som det finns kring hur man gör under graviditeten så hade vi varit ena riktiga fenor från början på detta ska jag säga er :-)

Sångkurser då? Ja det är något som både Daniel och jag skulle behöva gå har jag kommit på. Jag talar då om sångkurser för att lära sig att sjunga rätt sångtexter. Herregud, jag har själv gått på förskola som liten och även arbetat på förskola. Jag är omringad av förskollelärare i min hemmiljö och ändå slår det mig att jag inte ens kan sjunga hela "Ekorrn satt i granen". Ja vad gjorde han när han fick syn på barnen? Bä bä vita lamm då. Det är väl ändå en bland de enklaste barnsånger som finns? Nähä då inte den heller kunde Malin. Suck.

Daniel då? Nej han har inte gått på förskola och inte heller arbetat med barn. Däremot har han lyssnat på en barnskiva vi har hemma som går runt runt för Julia. Tacka vet jag barnskivor! Då blir sångerna rätt och Julia får inte men för livet :-) Daniel är bra på att snappa upp saker men när han går runt och sjunger  min tand är lös, min tand är lös, min tand är lös, min tand är lös och ingenting annat medan han bär runt på lillan så förstår jag att även han saknar vissa bitar :-)

Nej vi måste helt enkelt skärpa till oss. När jag kommer på mig själv med att sjunga "Tjofaderittan lambo" (för er som inte vet så är det en snapsvisa) och hör Daniel sjunga på TVreklamjinglar då blir jag orolig. Tur att lillan bara är 4 veckor. Vi har med andra ord tid på oss att lära oss dessa sånger så från och med nu ska här övas på Smörgatan!

Kommentarer
Postat av: Vilda Tiger

Hahahaaaa! Det var länge sedan jag skrattade så! "min tand är lös, min tand är lös..." Hihiii! Du skriver så roligt! Ja, tacka vet jag forumet och min syrra. Hur hade jag annars fått ordning på livet och svar på alla frågor som dyker upp jämt och ständigt. ;-)

2008-09-27 @ 23:01:57
Postat av: Malin

Söt du är! Ja utan forumet hade jag varit mer förvirrad :-) hihi

2008-09-28 @ 12:46:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0