Att vara förälder och pedagogisk på en och samma gång

Som förälder tycker jag att syftet med saker och ting i uppfostran och bemötande inför sina barn har någon form av pedagogisk tanke bakom sig. Innan jag blev mamma till Julia tyckte jag väldigt mycket kring det teoretiska men det gör jag inte längre då jag med tiden i det praktiska ser att mer och mer saker inte kanske var som jag hade trott eller tänkt mig innan att de skulle vara. Trots detta försöker både jag och Daniel allt eftersom med att uppfostra Julia genom att vara pedagogiska föräldrar. Ibland fungerar det toppen, ibland faller man på mållinjen och det blir kanske inte alls lika pedagogisk som man har tänkt sig men för det mesta blir det ändå toppen, för Julia alltså.

Julia har sedan en tid tillbaka valt att inte vara så behjälplig vid bajsblöjbyte. Ligga på rygg går inte alls, att stå upp och då också stå stilla vill hon inte heller utan då blir det istället en liten cirkusföreställning här hemma. Julia springer runt naken med bajs i rumpan och mamma flänger efter henne med tvättlapparna i högsta hugg. Ena stunden skrattar Julia men så fort mamma får tag på henne blir hon förfärligt arg och ledsen. Nej, det är ingen rolig situation inte. Varken för Julia eller mamma. Svettiga är vi båda när vi väl är klara.

Häromdagen var Julias mamma kanske inte så pedagogisk som hon önskat men bajsblöjan blev bytt på ett kick och det gick alldeles alldeles smärtfritt för alla parter trots pappas förtret när han fick veta. Julia var lyckligast i världen under ett par minuter. Syftet var ju faktiskt att få blöjan bytt och det lyckades mamma med utan att Julia blev arg eller ledsen. Så nog var hon lite pedagogisk allt. Ja faktiskt. Hihi. Om det är så att Julia får smaka på en godisbit på lördagar då är det jag som ställer mig först i kön för att få ta lördagsblöjorna så får pappa och Julia ta resten av veckans som jag då säger upp mig från.












Kommentarer
Postat av: Tina

Hahaha! Gud va jag skrattade! Vilken härlig syn jag fick i huvudet. :-) Lyckeli tycker väl inte att det är SÅ lattjo att byta blöja men hon går lätt att muta med att Barba-bok på skötbordet eller att få ligga i soffan och kolla barnkanalen medan vi tvättar och donar. :-) Kanske ni kan klä av henne och sedan blaska av henne i duschen då hon bajsat?

2010-02-05 @ 15:12:56
URL: http://www.troll.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0